GORINCHEM – Sign & Print Expo 2021 heeft bekendgemaakt dat het event, oorspronkelijk gepland in het voorjaar op 16, 17 en 18 maart 2021, verplaatst wordt naar juni 2021. Hiermee geeft de organisatie gehoor aan de vraag vanuit exposanten en bezoekers, die de beursplanning in het voorjaar van 2021 vol zagen lopen. Tegelijkertijd heerst er nog veel onzekerheid omtrent de ontwikkeling van de huidige pandemie. Door het event te verplaatsen naar juni 2021 wordt de kans groter geacht dat het event, met of zonder veiligheidsmaatregelen, doorgang kan vinden. De bekendmaking van deze verplaatsing gaat gepaard met de lancering van een nieuw thema, met een nieuwe website.
Nieuwe beursdata
8, 9 en 10 juni 2021 zijn de data die dikgedrukt in de agenda van grafisch Nederland kunnen worden genoteerd. Dan vindt namelijk de nieuwe editie van Sign & Print Expo plaats in Evenementenhal Gorinchem. Rowdy van den Nieuwenhuizen, Marketing Manager Sign & Print Expo: “Nadat we in 2019 een succesvolle introductie hebben gehad van Sign & Print Expo, als opvolger van de voorheen Grafische Vakbeurs & Vakbeurs Sign, hebben we het afgelopen voorjaar een zeer hectische periode gekend met het kleinschalige Sign & Print Festival. De persconferentie die op de laatste dag van Sign & Print Festival werd gehouden, is het begin geweest van een langdurige periode van onzekerheid in de beursplanningen. Drupa en FESPA zijn ten gevolge van corona opgeschort naar 2021, dit bracht voor onze exposanten een ongevraagde moeilijke situatie met zich mee.”
Van den Nieuwenhuizen licht verder toe: “In de afgelopen periode zijn de eerste maanden van het voorjaar van 2021 enorm vol gepland met de verplaatsingen van events. We organiseren Sign & Print Expo voor de nationale grafimedia- en sign industrie en voor deze bedrijven is het van belang inspiratie en kennis op te doen tijdens beurzen en events. Samen met onze huidige exposanten hebben we de beslissing genomen Sign & Print Expo 2021 te verplaatsen naar het einde van het voorjaar.” De nieuwe datum zorgt voor een betere spreiding qua events in het voorjaar en biedt exposanten tevens de mogelijkheid om na Drupa 2020 de nieuwste trends en ontwikkelingen te tonen aan het Nederlandse publiek op Sign & Print Expo 2021.
Nieuw thema
Sign & Print Expo pakte in 2019 groots uit met het street art thema. Met live- en 3D street art werd er creatief op het thema ingespeeld. Ook een groot deel van de exposanten liet het thema terugkomen in het stand-ontwerp. Het was goed te zien hoe dit thema, dat een directe link heeft met de industrie, over de gehele beurs zichtbaar was. De kunst in de grafimedia- en sign industrie is eindeloos. Druktechnieken, grafische vormgeving, afwerkingsmogelijkheden en allerlei innovatieve toepassingen dragen bij aan vernieuwende, eigenzinnige kunstvormen. Dat is de reden om voor de komende editie te kiezen voor het nieuwe thema ‘museum of visual communication’.
Who is the artist?
De nieuwe visual van Sign & Print Expo is geïnspireerd op bekende werken van beroemde kunstenaars, zowel uit het verleden als het heden. Naast het welbekende Louvre zijn kunstwerken van onder andere Michelangelo, Dali, Van Gogh, Banksy en Picasso verwerkt in de visual. De afgebeelde dame vertegenwoordigt de grafische- en sign industrie middels de CMYK kleuren die karakteriserend zijn voor deze industrie. De dame is opgemaakt in een authentieke kunstvorm die bedacht is door Shepard Fairey, een hedendaagse straatkunstenaar die zich op zijn beurt liet inspireren door het dadaïsme.