GORINCHEM – De grafische en sign industrie kennen een aantal complexe uitdagingen, waaronder economische onzekerheid, politieke spanningen en klimaatveranderingen. Dit resulteert in uitdagingen op het gebied van het vinden én behouden van goed personeel, grondstoffentekorten en duurzaamheidsvraagstukken, met daarbij een link naar CO2-reductie. Op 14, 15 en 16 maart 2023 worden deze problematieken tijdens Sign & Print Expo 2023 omgezet in uitdagingen. Met als doel om voor te sorteren op een gezonde, innoverende én een deels digitale toekomst.
Over een kleine maand opent Evenementenhal Gorinchem alweer de deuren voor het grootste event op het gebied van visuele communicatie in de Benelux. De ‘stad van Visuele Communicatie’, zoals het thema luidt, puilt uit van creativiteit, maar sluit de ogen niet voor de realiteit. Een realiteit die verder gaat dan economische uitdagingen. Hoe zetten we deze problematieken om tot uitdagingen, om die vervolgens om te kunnen zetten in kansen voor jouw eigen organisatie. Gedurende drie dagen doen bezoekers inspiratie op om hun bedrijf future-proof te maken.
Branchevereniging KVGO zoomt in CO2-reductie
Hoe voldoen we aan duurzame inkoopcriteria en tegelijk energiereductie? De kranten staan er vol mee, maar moet jij hier zelf ook iets mee? In de expertsessie op 16 maart neemt beleidsadviseur verduurzaming Gijs Vermeulen van KVGO je mee in de wereld van verduurzaming. Waarom is CO2 reductie relevant, hoe krijg je hier eenvoudig inzicht in en welke kansen brengt CO2 management met zich mee?
Toewerken naar loyale klanten en bevlogen medewerkers
De kennis in de markt loopt terug en ‘the war on talent’ neemt extreme vormen aan. Een tegenstrijdig beeld wat je als organisatie graag wilt vermijden. Welke acties worden er nu vooral genomen om nieuw talent aan te trekken, en is dit voldoende? Waarom verleggen we de focus niet naar onze huidige medewerkers. Hoe maak je een medewerker trots en betrokken? En los van jou personeel moet je ook jouw klant niet uit het oog verliezen. Hoe werk je aan klantbeleving aan de hand van ‘de ideale’ Customer Journey(s)? Deze items worden op 14 en 16 maart besproken.
Herontwerp (kunststoffen) naar circulaire producten of diensten
Op de openingsdag slaan Provincie Zuid-Holland en BlueCity de handen ineen om één van de duurzaamheidsvraagstukken te behandelen. Alleen al in Zuid-Holland komt 230 miljoen kg plastic afval vrij per jaar. Daarmee kunnen we een strook folie van 10 meter maken wat we 4x om de aarde kunnen wikkelen. Per jaar! De oplossing is om anders om te gaan met onze grondstoffen, herbruikbare producten te maken en te recyclen. Wat betekent deze transitie voor de grafische industrie, signmakers en ontwerpers? Hoe zorgen we samen voor het halen van de landelijke doelstelling om in 2050 volledig circulair te zijn?
Revolutie van artificiële intelligentie (AI): creepy of de toekomst?
Het lijkt een van de meest besproken, maar misschien wel minst begrepen technologieën van dit moment. Op welke wijze gaat AI zich in de nabije(!) toekomst ontwikkelen? Wat is de mogelijke impact van AI op onze samenleving? En vooral, welke toekomst hebben wij zelf voor ogen met AI? Op 15 maart neemt TED-spreker, auteur en tevens directeur Rudy van Belkom van Stichting Toekomstbeeld der Techniek je mee in de wereld van AI, én democratie.